Chat with us, powered by LiveChat

14 września 2019r zaczęła obowiązywać nowa dyrektora PSD2 (ang. Payment Services Directive 2). Na pierwszy rzut oka dyrektywa nie zdradza zbyt wielu informacji dla przeciętnego Kowalskiego. Za nazwą kryje się jednak szereg zmian oraz obowiązków, które muszą spełnić Instytucje Płatnicze oraz banki.

Czym jest dyrektywa PSD2?

PSD2 (ang. Payment Services Directive 2) to dyrektywa o usługach płatniczych, która obowiązuje w Europejskim Obszarze Gospodarczym: na terytorium Unii Europejskiej, Lichtensteinu, Islandii oraz Norwegii.

Po co powstało PSD2?

Głównym założeniem powstania dyrektywy było zwiększenie bezpieczeństwa systemów płatności w całej Uni Europejskiej. Nowe wymagania będą lepiej chronić konsumentów przed oszustami oraz nieautoryzowanymi transakcjami.

Silne uwierzytelnienie

Każda Instytucja Finansowa oraz bank będą zobowiązane do zwiększenia ilości zabezpieczeń w swoich systemach informatycznych co będzie najbardziej odczuwalne dla konsumentów. Wykonując czynności w bankowości elektronicznej Instytucja Nadzorowana ma obowiązek podwójnie weryfikować tożsamość kontrahenta.

Derektywa posiada zapisy, w których jasno określa sytuacje kiedy podwójna weryfikacja tożsamości jest obowiązkowa:

  • uzyskuje dostęp do swojego rachunku w trybie online,
  • inicjuje elektroniczną transakcję płatniczą,
  • przeprowadza czynność za pomocą kanału zdalnego, która może się wiązać z ryzykiem oszustwa płatniczego lub innych nadużyć.

Przyznajemy, że to rozwiązanie znacznie poprawi bezpieczeństwo płatności elektronicznych.

Weryfikacja odbywać się będzie poprzez conajmniej dwa elementy:

  • Wiedza (coś, co wie tylko użytkownik; hasło, PIN, kod),
  • Cechy klienta (coś, o czym jest użytkownik; biometria, odcisk palca)
  • Posiadanie (coś, co posiada wyłącznie użytkownik; karta magnetyczna, generator kodów).

Ustawa zwiększa także prawa konsumentów podczas wysyłania przelewów i przekazów pieniężnych poza Unię Europejską lub płatności w walutach spoza UE. Wprowadzone zmiany sprzyjają rozwojowi obrotu bezgotówkowego i zwiększeniu szybkości realizacji płatności przez użytkowników pieniądza bezgotówkowego,  przyczyniając się do dalszego rozwoju społeczeństwa informacyjnego.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *